ویرایشگر رسمی، جدید و حرفه ای آردوینو پرو در حال توسعه است!

آردوینو پروژه متن بازی است که توانست در مدت بسیار کوتاهی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. از علل پیشرفت آردوینو می‌توان به متن باز بودن، مالتی پلت فرم بودن و ساده بودن آن اشاره کرد. اما یکی از معایب فوق‌العاده بزرگ آردوینو، حرفه‌ای نبودن محیط برنامه نویسی آن است. آردوینو پرو (Arduino Pro IDE) ویرایشگر جدیدی است که بزودی از آن رونمایی شده و قصد دارد بسیاری از این مشکلات را برطرف نماید.   قبلاً در سیسوگ، آموزش‌های مختلفی برای اتصال آردوینو به ویرایشگرهای مختلف همچون اکلیپس، VSCODE و… ارائه شده است. با استفاده از این مقالات شما می‌توانید یک محیط برنامه نویسی حرفه‌ای برای برنامه نویسی آردوینو داشته باشید.

محیط برنامه نویسی که امروز قصد داریم آن را به شما معرفی کنیم، آردوینو پرو یا Arduino Pro IDE است که به‌طور رسمی توسط خود بنیاد آردوینو در حال تکمیل است. توجه داشته باشید که این ویرایشگر هنوز در حال تکمیل و توسعه است. با این حال نسخه تست (Alpha) این نرم افزار برای آزمایش و دریافت بازخورد منتشر شده است. با توجه به اینکه محیط برنامه نویسی فعلی آردوینو امکانات یک IDE حرفه‌ای را ندارد، در صورتی که پروژه “آردوینو پرو آی دی ای” تکمیل گردد، می‌تواند به سرعت جایگزین بسیار مناسبی برای نرم افزار آردوینو باشد. محیط توسعه آردوینو پرو ویژگی‌های یک IDE کامل برای یک برنامه نویس حرفه‌ای آردوینو را داراست. محیط توسعه آردوینو پرو ابزار و امکاناتی بیشتر نسبت به محیط ویرایشگر اصلی دارد. ایده و هدف اصلی آردوینو پرو، ساخت یک محیط توسعه مناسب با استفاده از فن آوری های جدید (تکنولوژی مدرن) می‌باشد.

تکنولوژی های مورد استفاده

از تکنولوژی‌های زیر برای ساخت محیط ویرایشگر آردوینو پرو استفاده شده است:

  • Arduino CLI: آردوینو CLI یک ابزار قوی برای استفاده در محیط CMD است. در این پروژه از حالت daemon این ابزار استفاده شده است که می‌تواند تمام ویژگی‌های آردوینو اصلی را برای شما به ارمغان آورد.
  • Eclipse Theia: رابط کاربری آردوینو پرو با استفاده از این پروژه متن باز ساخته شده است.
  • Electron: از این چهارچوب (فریمورک) در Eclipse Theia استفاده شده است. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا تکنولوژی‌های مبتنی بر صفحات وب را در محیط دسکتاپ استفاده کنید.

دانلود Arduino Pro IDE

برای دانلود آردوینو پرو کافی است تا به صفحه انتشار این پروژه در گیت هاب مراجعه کنید. سپس آخرین نسخه (ورژن) این نرم افزار را متناسب با سیستم عامل خود (مک، لینوکس و ویندوز) دانلود کنید.

صفحه دانلود آردوینو پرو در گیت هاب

  پس از دانلود شما یک فایل زیپ خواهید داشت. این فایل زیپ نیازی به نصب ندارد. بنابراین آن را در آدرسی مناسب، مثل پوشه Program Files در ویندوز استخراج کنید. پس از استخراج فایل هایی مشابه زیر خواهید دید:

فایل های داخل زیپ آردوینو پرو

  حال شما می‌توانید نرم افزار آردوینو پرو را اجرا کنید و یا میان بر آن را به نوار وظیفه یا منوی شروع خود اضافه کنید. پس از اجرای این نرم افزار، با محیط زیر رو برو می‌شوید. همان طور که می‌بینید، محیط از لحاظ ظاهری مشابه نرم افزار اصلی آردوینو می‌باشد، اما این شباهت تنها در ظاهر است ولی این نرم افزار نسبت به آردوینو بسیار بهتر است.

محیط ویرایشگر آردوینو پرو

اضافه کردن برد مورد نظر

از آنجایی که آردوینو یک ابزار مالتی پلت فرم است، تنها برای بردهای AVR ساخته نشده و با استفاده از آن می‌توانید بردهای دیگری مثل ARM و ESP8266 را نیز توسعه بدهید. محیط ویرایشگر آردوینو پرو به طور پیش فرض از هیچ بردی پشتیبانی نمی‌کند و شما می‌بایست برد مدنظرتان را به آن اضافه کنید. برای این کار از طریق آدرس زیر وارد منوی مدیریت بردها شوید:

Tools -> Board Manager

برد منیجر آردوینو

  سپس در کنار نرم افزار کادری برای جستجوی برد باز می‌شود. برای مثال آردوینو نانو، UNO و… همگی جزء بردهای AVR هستند، بنابراین کافی است تا برای افزودن بردهای AVR نام یکی از آن‌ها را در این کادر وارد کنید. مثلاً: nano

اضافه کردن برد AVR به آردوینو پرو

  پس از پیدا شدن بردهای AVR بر روی دکمه نصب (Install) کلیک کنید و منتظر نصب بمانید:

نصب avr روی آردوینو پرو

برخی ویژگی ها

برخی از ویژگی‌های محیط ویرایشگر آردوینو پرو را در زیر می‌بینید. توجه داشته باشید که این ویژگی‌ها در حال تکمیل هستند و ممکن است در نسخه فعلی نرم افزار وجود نداشته باشند:

  • حالت دوگانه (Dual Mode) – ابزارها در کنار خود ویرایشگر باز می‌شوند و برای هر کدام یک پنجره جدید باز نمی‌شود.
  • ظاهر زیبا و جدید – ظاهر آردوینو پرو هم سادگی آردوینو را دارد و هم مدرن است!
  • ابزار خطایابی (Debugger) – قابلیت تنظیم breakpoints، مشاهده خطاها، اجرای گام به گام، خطایابی برنامه بدون نیاز به چاپ در پنجره سریال و…
  • محدود نبودن به Cpp و پشتیبانی از زبان‌های بیشتر
  • مدیریت برد، کتابخانه و افزونه جدیدتر و تمیزتر
  • تکمیل خودکار کدها
  • پشتیبانی از گیت
  • حالت شب برای رفع خستگی چشم

بررسی کارایی

با توجه به اینکه این محیط توسعه هنوز در حال تکمیل و توسعه است، هنوز قضاوت درباره آن کمی زود است. اما با توجه به امکانات فعلی، به نظر می‌رسد باز هم از نسخه اصلی آردوینو بهتر باشد. زیرا خیلی از امکاناتی که در محیط اصلی آردوینو وجود ندارد، در این نسخه وجود دارد. گاهی در عملکرد این نرم افزار جدید خللی و باگ‌هایی به وجود می‌آید که با توجه به آزمایشی بودن نسخه ارائه شده، امید است برطرف گردند. در زمان نگارش این مقاله، در گیت هاب این پروژه حدود 116 مشکل گزارش شده است که هنوز در حالت بررسی قرار دارد. بنابراین فعلاً بهترین گزینه برای برنامه نویسی آردوینو، استفاده از روش‌های پیشنهاد شده در بالا می‌باشد. اگر شما به مشارکت در پروژه‌های متن باز علاقه‌مند هستید، شما نیز می‌توانید در تکمیل این نرم افزار سهیم باشید.لطفاً شما نیز نظر خود را در مورد ویرایشگر جدید آردوینو پرو بیان کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مشتریان گرامی، سایت در حال بروزرسانی می باشد و امکان خرید تا چند روز آینده میسر نیست. از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم.
ارسال تیکت
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!